Mede doordat Google hun zoekalgoritmes voortdurend verder blijven verder verfijnen, is het belang van goede & kwaliteitsvolle content op een website alsmaar toegenomen. Door een onderscheid te maken in websites op basis van de kwaliteit van de door hen aangeleverde inhoud, heeft Google het percentage webspam in de hoogste regionen van de zoekresultaten sterk weten terug te dringen. Het is ooit anders geweest, en maar goed ook dat dit tot het verleden behoort!
"Content is king"
Ik raad dus zeker aan voortaan wat vaker stil te staan bij de kwaliteit van de door jou geschreven teksten. Zeker uit den boze is het kopiëren van andermans teksten, zelfs niet met enkele door jou gedane aanpassingen. Schrijf je teksten zelf (of door een professionele SEO-schrijver), en zorg vooral voor originele & creatieve content. Anders loop je vroeg of laat wel eens tegen de Google-lamp!
Het inwerken van relevante sleutelwoorden in de tekst is uiteraard nog van groot belang, maar houd in het achterhoofd dat je schrijft voor mensen en niet voor één of andere zoekmachine. Deze sleutelwoorden en woordcombinaties moeten nog vaak genoeg voorkomen, maar overdrijf er zeker niet mee! Focus eerder op de interesses van je doelpubliek en de daarbij volgende shares en likes op sociale media.
Dit klinkt echter wel wat eenvoudiger dan in werkelijkheid het geval is. Op een SEO-vriendelijke manier schrijven is een kwaliteit die men ook gaandeweg moet leren. Een goed gebruik (maar ook de positionering) van de juiste zoekwoorden is bijzonder belangrijk. Op het web wordt namelijk op een andere manier gelezen dan bijvoorbeeld in een krant, iets meer op een scannende manier eigenlijk.