SEO Informatie

Basisinformatie over SEO

Allereerst wil ik u uiteraard welkom heten bij SEO-informatie.be. Het doel van deze website is de totale SEO-leek een korte introductie te geven over zoekmachineoptimalisatie en waarom het nuttig is. Op deze site vind je dus geen verdiepende tutorials maar wel enkele basis concepten!

Het verschil tussen on-site en off-site optimalisatie

Zoals ik reeds aanhaalde omvat zoekmachine optimalisatie alle verschillende strategieën die voor een betere ranking in de zoekmachines kunnen zorgen. Wat deze strategieën betreft, maakt men doorgaans vaak een onderscheid tussen on-site en off-site optimalisatie.

On-site

Met on-site optimalisatie bedoelt men het proces waarbij men de eigenlijke website zelf gaat optimaliseren zodat de zoekmachines beter begrijpen waarover de inhoud precies gaat. Dit is grotendeels een vrij technisch proces waar je zonder een goede kennis HTML best niet aan begint.

Het is immers van belang dat je achterliggende broncode technisch correct is opgebouwd en dat de zoekmachine eenvoudig zijn weg vindt doorheen de sitestructuur en begrijpt waar iedere pagina het concreet over heeft. Enkele zaken die hierbij helpen zijn goed ingestelde paginatitels, een propere urlstructuur (geen abnormaal lange urls vol & en ?-tekens), Google rich snippets, en ga zo maar door.

Steeds in het achterhoofd houdend blijven natuurlijk de sleutelwoorden waarvoor je door je doelpubliek wilt gevonden worden.

Off-site

Linkbuilding

Bij off-site optimalisatie spreekt men ¾ van de tijd voornamelijk over het proces van linkbuilding. Dat staat synoniem voor het verkrijgen van waardevolle links vanop andere (bij voorkeur) betekenisvolle websites. Bij Google spreken ze wel liever over de term "linkearning", wat betekent dat men inkomende links moet verdienen door bijvoorbeeld een bijzonder interessant stuk op je website.

Desalniettemin kan het geen kwaad om zelf actief aan linkbuilding te doen, op voorwaarde dat je dit op een natuurlijk ogende manier aanpakt. Waar je bijvoorbeeld heel goed op moet letten is dat de "anchor tekst" van de inkomende links zo verscheiden mogelijk is. In de sector spreekt men ook vaak over "anchor tekst distribution".

Als een groot aandeel van je inkomende links een zelfde anchor tekst bevatten, komt dit voor Google allesbehalve natuurlijk over. Dit lijkt voor hen meer op overoptimalisatie en dat wordt ten stelligste afgeraden! Het bouwen van links laat je om die reden ook best over aan SEO professionals.

portrait title

Over mezelf

Hey! Mijn naam is Frank en ik ben werkzaam als een freelance SEO Consultant. Met deze site hoop ik (onder meer) de scepsis rond mijn job een beetje weg te nemen ;-)

Mijn expertise

  • seo
  • sea
  • linkbuilding
  • internet marketing